+80 butikker i Danmark +80 butikker i Danmark
Elcykel specialister Elcykel specialister
Gratis levering over 299,- Gratis levering over 299,-
100 % samlet ved levering 100 % samlet ved levering

Gode råd til sikker elcykel kørsel om vinteren!

Gode råd til sikker elcykel kørsel om vinteren!

De seneste år i Danmark har vinteren ikke været så hård og lang. Den er dog desværre stadig hård ved din elcykel. Dette skyldes at der stadig bliver saltet meget så snart temperaturen nærmer sig frysepunktet. Samtidig er vejret generelt fugtigt.

 

Salt og fugt er en dårlig kombination for din elcykel og dit elcykelbatteri. Men bare rolig, med denne guide vil vi sørge for at din elcykel kommer gennem vinteren uden at tage skade!

 

Hos Bike&co er vi elcykel eksperter, derfor vil denne guide også være baseret på mange års erfaring med cykler i Danmark.

 

Vi vil med denne guide tage dig forbi emnerne omkring elcykler som kan være problematiske i vinterperioden, det er omkring batteri, display samt selve cyklens komponenter såsom dæk, stel eger og meget andet. Vi håber du vil læse vores guide!

 

De elektriske komponenter

Din elcykel er bygget op af flere forskellige elektriske komponenter. Hver især med deres funktion. Langt de fleste af komponenterne er pakket godt ind og sikret imod vind og vejr. Der er dog flere ting du kan gøre for at mindske risiko for slidtage og fejl som opstår grundet brug om vinteren.

 

Som tidligere nævnt er salt og fugtighed en af de store syndere når vi taler om vinterskader på elcykler. Vi vil nu dykke ned i de forskellige komponenter og gennemgå hvad du selv kan gøre men også hvad din cykelhandler skal hjælpe dig med.

 

I bunden af artiklen vil du finde links til nogle af de produkter der bliver nævnt i denne guide som hjælpemidler til din elcykel.

 

 

 

Display og kontakter

 

Et LCD display kan ikke lide store temperatur udsving. Har du derfor et display som kan klikkes af og på kan man opleve at når man tager et display med sig ind i varmen efter en kold cykeltur at det så vil dugge. Dette er i princippet ikke en fejl, men noget der kan opstår netop på grund af de temperatur udsvingning der er om vinteren.

 

Du kan selv sørge for at tørre dit display således det ikke er fugtigt over en længere periode. Endnu bedre så findes der beskyttelsescover i silicone plastik der kan sættes på display. Således undgår man at ens display bliver vådt af meget regn og sne.

 

Har du kontakter der styrer trækniveau og lignende, så kan disse behandles med et let spray med silicone hvorefter man tørre kontakterne over. Siliconen sørger for at skidt og snavs samt vand ikke trænger ind i knapperne og ødelægger disse.

 

 

 

Motor

 

På en elcykel findes der centermotor, forhjulsmotor eller baghjulsmotor. Generelt er motorene pakket rigtigt godt ind og godt beskyttet mod vinterens vejr. Der hvor man skal være opmærksom er de stik som går til motoren, på en del cykler med forhjulsmotor er dette stik synligt og det er derfor en god ide at smøre dette stik med elektronikspray eller silicone fedt. Det fotrænger fugt og vand og sørger dermed for at dine ledninger ikke irre og skaber dårlig forbindelse.

 

Er dette ikke noget du selv ønsker at kaste dig ud i, vil din cykelhandler kunne hjælpe dig med et udvidet vintereftersyn.

 

 

 

Batteri

Batteriet er en af de komponenter på en elcykel der er mest udsatte. Mange der har bil kender problemet når frosten sætter ind, så vil bilen ikke starte. Dette skyldes at cellerne i et batteri bliver belastet i frost og dermed ikke kan give energi nok til, at kunne starte. Problemet er det samme på en elcykel. Der findes dog flere gode råd og løsninger der kan afhjælpe dette problem.

 

Som hovedregel kan man forvente en mindsket effekt på batteriet på mellem 30-40% når vi nærmer og temperaturer fra cirka 8 grader og ned.

 

 

 

Hvis du følger disse råd vil din rækkevidde bliver forøget og dit batteris holdbarhed forøges.

 

1. Tag dit batteri med ind i varmen når du ikke cykler.

 

2. Sørg for at oplad jævnligt, kør ikke batteriet helt fladt.

 

3. Benyttes din elcykel ikke om vinteren i en periode, sørg for at batteriet er i varmen og at det lades minimum 2 gange om måneden.

 

4. Køb et neoprencover til dit batteri, det vil sørge for isolering og dermed vil det blive vanskeligere at batteriet nedkøles.

 

5. Kontroller ladestikket på både lader og batteri, smør gerne dette med siliconefedt.

 

6. Smør batteri forbindelse mellem batteri og cykel med siliconefedt.

 

 

 

Cyklens komponenter

 

Flere har prøvet det. Man har netop været ude og teste sin nye cykel i vintervejret og så ryger den ind i skuret. Når man kommer ud til den efter weekenden, kan man se rust på kæde og andre udsatte steder. Det er det fænomen man kalder for flyverust. Det kommer desværre i et klima som Danmark og en af hovedårsagerne er vejsalt. Derfor er almindelig vask, rengøring og smøring en vigtig ting hvis du vil køre på din cykel hele året rundt.

 

 

 

Din Bike&co forhandler kan hjælpe dig med et godt vintereftersyn. Her afrenses cyklen for gammel fedt og snavs, derefter påførres nyt smøremiddel, det hele strammes op og gennemgås og du er dermed klar til vintervejeret. Husk selv at gentage smøring hvis du kører i meget vådt vejr, dette skyller nemlig din kædeolie af kæden.

 

 

 

Hvilke produkter anbefaler vi:

 

Neopren beskyttelse til motor og batteri, find dem her:

 

Neopren beskyttelse

 

Cover til displays, find dem her:

 

MH Covers

 

Smørre og vaskeprodukter, find dem her:

 

Plejeprodukter til elcykel

 

Brug for værkstedshjælp, find Bike&co butikker her:

 

Cykelhandlere i Danmark